خانه آزمون سراسری معرفی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

دانشگاه اصفهان

-
تاریخ درج : 1396/05/10    تاریخ بروز رسانی :1396/05/10    تعداد بازدید:542

اصفهان در کتاب زرین تاریخ خویش همواره بر خود می‌بالد که گاه آفرینش تمدنی برتافته از معنویت علم، هنر و صنعت است.

اصفهان زادگاه خلاقیت‌ها و اندیشه‌های ناب و مهد نقش‌ها و طرح‌های دلنشین و جایگاه فرهنگ و تمدن نبوی است. آثار و ابنیه تاریخی با کارکردهای مختلف مذهبی علمی اقتصادی و سیاسی  و شهری، رجال  و شخصیت‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف دینی علمی ادبی و فلسفی و هنری و مراکز بزرگ علمی از مدرسه علائی و نظامیه گرفته تا ملاعبدالله و جده بزرگ و کوچک و چهارباغ  همگی حکایت از جریان تاریخی سلسه‌واری می‌نماید که حلقه‌های اتصال اعتبار و شکوه و عظمت اصفهان را از سپیده  دم تبلورش در ایران تا روزگار حاضر به نمایش می‌گذارند.

براساس اطلاعات تاریخی مدرسه علایی اصفهان در اوایل قرن پنجم هجری، سلسله جنبان مدارس و مراکز آموزشی در تاریخ اصفهان محسوب می‌شد. اگر چه اوراق تاریخ از آن روزگاران کمتر سخن می‌گویند اما درخشش ستاره علم و دانش ایران آن روزگار یعنی شیخ الرئیس ابوعلی سینا در این مدرسه و نگارش آثار تبلیغاتی همچون شفا و دانشنامه علایی در آن دوره حکایت از موقعیت ممتاز این مرکز‌ آموزشی دارد. درخشش علمی اصفهان و نقش تاثیر گذار آن در روزگار اوج تمدن اسلامی موجب شد تا در روزگار سلجوقیان نیز با داشتن شش مرکز مهم که عبارت بودند از مدارس نظامیه، ملک شاهیه، سلطان محمد سلجوقی، فخریه، کمال‌الملک و ملکه خاتون موقعیت خود را در تحول و تکامل فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تقویت نماید. بی‌گمان در این مجموعه مدرسه نظامیه اصفهان از اعتبار و پایداری زیادی برخوردار بود به گونه‌ای که نشانه‌هایی از آن تا زمان شاه طهماسب صفوی نیز در دست است. بی تردید اعتبار نظامیه اصفهان موجب شد تا حتی در تند باد ناملایمات و حملات مغول و دوران فترت تا تشکیل دولت صفویه نیز مشعل علم و دانش در اصفهان با وجود مدارس دیگری همچون سلطان جلال الدین خوارزمشاه، امامیه، عصمتیه، جعفریه، باقریه و درب کوشک، روشن باقی بماند.

با حاکمیت تفکر شیخ بهائی و رسمیت یافتن مذهب تشیع در آغاز قرن دهم هجری، علاوه بر موقعیت و نقش ممتاز اصفهان در مسائل سیاسی، حکومتی، اقتصادی و نظامی در ایران و جهان آن روزگار، اصفهان مرکز تولید علم زمان شد به گونه‌ای که نیمی از علم جهان آن روز را تولید می‌کرد. لذا این شهر نه به خاطر وسعت زیادش که به خاطر نقشی که در تولید علم و مدنیت داشت به نصف جهان شهرت یافت. توسعه شهری، ساخت و سازهای جدید، افزایش محله‌ها و جمعیت، ابنیه و آثار و باغها و مساجد و پل‌ها و ایجاد نهضت مراکز آموزشی سنت پسندیده وقف و اعتبار افراد و اشخاص همگی ره آورد این نهضت عظیم شد و جمع شدن بزرگان علم و ادب، فلسفه، فقه، ریاضی و نجوم و طب در این شهر موجب شد تا اصفهان در قرن یازدهم سرآمد شهرهای اسلامی شود.

ایجاد مکاتب، مدارس، حوزه‌های علمیه و فعالیت شکل‌گیری مکاتب علمی و هنری اصفهان در فلسفه، ادبیات، نقاشی، خوشنویسی و صنایع مختلف موجب شگفتی سیاحان غربی شد که تا روزگار ما نیز باقی مانده است. در این میان مدرسه چهارباغ که در روزگار آخرین شاه صفوی نگین انگشتر فرهنگ و تمدن اصفهان عصر شیخ بهائی شد، نماد و نشانه تاثیر گذاری اصفهان در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است و چون از آن زمان تاکنون همواره چراغ علم بدون وقفه در آن سوسو زده، لذا اصفهان به عنوان کانون رسمی تولید علم و مدنیت شناخته می‌شود.

این مدرسه که از آن زمان تا روزگار ما همواره فعالیت داشته و مهد پرورش علم و اندیشمندان بزرگی محسوب می‌شود سر حلقه‌ زنجیره‌ای بود که در ابتدا به عنوان حلقه‌های اتصال اعتبار اصفهان از سپیده دم درخشش اسلام از آن یاد می‌شد. اگر گفته شده قدیمی‌ترین دانشگاههای اروپا و مراکز آموزشی غرب متاثر از مدارس اسلامی به ویژه نظامیه‌ها بوده و در بسیاری از روش‌ها و رسوم از این مراکز بهره برده‌اند،‌گزاف نگفته‌اند. زیبایی، ظرافت هنری، موقعیت و جایگاه و اعتبار علمی مدرسه چهارباغ نیز همواره الگویی برای توجه به علم و دانش نزد دولتمردان، طالبان و جویندگان علم بوده‌است. این جریان دو سویه بعدها در قالب‌های جدید و نوین آموزشی شدیداً مورد تقلید قرار گرفت. لذا زمانی که دانشگاهها در ایران پاگرفت با وجود آنکه صورتی جدید داشت اما پیکره اصلی خود را از پیشینه تاریخی این مراکز آموزشی به ارث گرفته بود و تجدید حیات علمی آن به صورت و سبک فعلی در سال 1337 با حکم ریاست وقت دانشگاه اصفهان به نام آقای دکتر نامداری رسماً در محل فعلی استمرار یافت. بر همین اساس دانشگاه اصفهان و توسعه علمی ـ آموزشی نوین آن در این شهر نیز تالی پیشینه درخشان علمی شهر و به ویژه مدرسه چهارباغ است که همواره به عنوان نماد پیشتازی اصفهان در عرصه فرهنگ و تمدن ایران و اسلام مطرح می‌باشد.

به همین بهانه سیصدمین سال تاسیس دانشگاه اصفهان (مدرسه چهارباغ) با هدف بررسی و تبیین جایگاه اصفهان در عرصه فرهنگ و تمدن نبوی با محوریت قرار دادن مدرسه چهار باغ و استمرار آن در باغ پنجم یعنی دانشگاه اصفهان تلاشی است که دانشگاه به منظور انجام رسالت خطیر خود در این راستا برعهده دارد.

 

 

ارتباط با دانشگاه

تلفن (به همراه پیش شماره)

روابط عمومی:                 7932037-0311

معاونت دانشجویی فرهنگی:     7932214-0311

حوزه ریاست:                 7932002-0311

معاونت پژوهشی:                 7932170-0311

معاونت آموزشی:             7932343-0311

معاونت اداری مالی:              7932001-0311

الکترونیکی

پست الکترونیکی:

 

سایت دانشگاه:

http://www..ui.ac.ir

پستی

آدرس پردیس مرکزی: اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان 

۱۱۶۷۴۷
تعداد بازدید کل :
۳
تعداد افراد online :